Czerwone korale, czerwonej jarzębiny…czerwona wit. C

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Filament.io 0 Flares ×


Pasją do zbierania jarzębiny zaraził mnie mój tata.
Zbieram od ubiegłego roku.
Jesienią, gdy na drzewach wiszą piękne, dorodne i czerwone grona, zrywam je.
Po co się je zrywa? Wytłumaczył mi tata, jest bardzo zdrowa! Nauczył mnie jak zbierać.
Ja zbieram i przemrażam sama, nie czekam na przymrozki.
Ale…przytoczę Wam szerzej
Jak donosi http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/przydatne-w-kuchni/jarzebina-wlasciwosci-zdrowotne-przetwory-z-jarzebiny_37242.html

Zbiór owoców jarzębiny przeprowadza się, kiedy zaczynają one dojrzewać i uzyskują czerwoną barwę- świeże owoce należy przetrzymać przez 1–2 dni w zamrażalniku lub zbierać je dopiero po jesiennych przymrozkach – mają wtedy łagodniejszy smak i są mniej gorzkie- zawierają sorbinę, która w nadmiarze jest trująca. Ścina się całe baldachy, a owoce oddziela się już po ususzeniu. Na przetwory – galaretki, dżemy – Zawierają za to mnóstwo witaminy C, więc mogą być bardzo smacznym uzupełnieniem kuracji antyprzeziębieniowych.

Jarzębina leczy i wzmacnia

Owoce jarzębiny wchodzą w skład wielu mieszanek ziołowych. Najpopularniejsze są te o działaniu przeczyszczającym, moczopędnym i przeciwzapalnym. Pomagają one przy zaburzeniach jelitowych (zaparciach, skłonności do wzdęć), dolegliwościach nerek i pęcherza, regulują przemianę materii. Owoce są również składnikiem preparatów wzmacniających i witaminowych, stosowanych przy zakażeniach bakteryjnych, zapobiegawczo przeciw grypie i przeziębieniu, a także zalecanych rekonwalescentom.

Wartości odżywcze jarzębiny

Owoce jarzębu, znanego, powszechnie rosnącego u nas drzewa, są ozdobą jesiennego krajobrazu. Koralowe, kuliste owoce to doskonałe źródło witaminy C (35–45 mg w 100 g, czyli mniej więcej tyle, co w cytrusach) i beta-karotenu. Zawierają też witaminy z grupy B, PP i K, potas, sód, magnez i miedź. Mają też kwasy organiczne, antocyjany, flawonoidy, garbniki, pektyny i cukry

Jak robię ja???
Zbieram reklamówkę jarzębiny, z dala od ulic i ruchliwych miejsc. Zbieram zdrowe, czerwone kulki. Wkładam na 2 doby do zamrażarki
Susze na szuszarce do warzyw. Ususzone oczyszczam z szypułek i gałązek.
Dodaje jesienią/zimą do herbaty i popijam na zdrowie.
Wam tez polecam!
ZdjęcieZdjęcie

Print Friendly, PDF & Email
0Shares

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *