Chia-czyli szałwia hiszpańska

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Filament.io 0 Flares ×

Czy jest ktoś kto nie zna chia? Wszyscy jedzą, wszyscy chwalą. Nie jestem inna.
Powiem Wam dlaczego. Źródło moich wiadomości jest TUTAJ

Nasiona chia należą do najzdrowszej żywności na świecie.
Nasiona chia to małe czarne nasiona roślin którą zwiemy szałwia hiszpańska.
Są one naładowane substancjami odżywczymi, które mogą istotnie wpływać na dobre funkcjonowanie ciała i mózgu.

Oto 10 właściwości zdrowotnych nasion chia które zostały potwierdzone przez badania naukowe.

1. Nasiona chia dostarczają ogromną ilość składników odżywczych i małą ilość kalorii.

Już mała porcja (28 g), nasion chia dostarcza 137 kcal oraz:
Błonnik: 11 gramów.
Białko: 4 gramy.
Tłuszcz: 9 gramów (z czego 5 gramów Omega-3).
Wapń 18% ZDS (Zalecane dzienne spożycie).
Mangan: 30% ZDS.
Magnez: 30% ZDS.
Fosfor: 27% ZDS
Zawierają one również przyzwoitą ilość cynku, witaminy B3 (niacyny), potasu, witamina B1 (tiaminy) i witaminy B2.

Wystarczy więc porcja wielkości 28 gramów czyli około 2 łyżki stołowe żeby zaspokoić 1/3 zapotrzebowania na ważne minerały.

2. Nasiona chia są pełne przeciwutleniaczy

Przeciwutleniacze zwalczają wytwarzanie wolnych rodników, które mogą spowodować uszkodzenia cząsteczkowe w komórkach i przyczynić się do szybszego starzenia się organizmu, mutacji komórek i chorób takich jak nowotwory

3. Prawie wszystkie węglowodany w nich zawarte pochodzą z błonnika

Błonnik zawarty w nasionach chia może absorbować do 10-12 krotnie więcej wody niż sam waży, stając się żelopodobną substancja i rozszerzając się w żołądku= powinno to zmniejszyć ilość spożywanego pokarmu, spowolnić wchłanianie i tym samym zmniejszyć ilość spożywanych kalorii. 40% masy nasion chia to błonnik. To sprawia że są jednym z najlepszych źródeł błonnika na świecie.

4. Chia Nasiona są bogate w wysokiej jakości białka.
Nasiona chia są bogate w białko wysokiej jakości, ma znacznie wyższą zawartość od większości produktów roślinnych. Białko jest bardzo przyjaznym dla odchudzania makroskładnikiem diety i może drastycznie zmniejszać apetyt i łaknienie.

5. Ze względu na wysoką zawartość błonnika i białka, nasiona chia powinny pomóc w odchudzaniu.

6. Nasiona chia są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3.
Podobnie jak siemię lniane, nasiona chia są bardzo bogate w kwasy tłuszczowe Omega-3.

W rzeczywistości nasiona chia zawierają więcej kwasów omega-3 niż łosoś porównując gram nasion z gramem mięsa łososia.
Jednakże ludzie bardzo słabo radzą sobie z przetwarzaniem ALA do DHA, który  jest najważniejszym kwasem tłuszczowym omega-3.

7. Nasiona chia mogą poprawić niektóre parametry krwi, które powinny zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy typu 2

8. Nasiona chia są bogate w wiele ważnych składników mineralnych kości

Nasiona chia są bogate w wapń, magnez, fosfor i białka. Wszystkie te składniki są niezbędne dla zdrowia kości.

9. Nasiona chia mogą poprawić stan zdrowia osób z cukrzycą typu 2

Badania osób z cukrzycą typu 2 wykazały że nasiona chia mogą znacząco  obniżyć ciśnienie krwi i zmniejszyć czynniki stanów zapalnych.

10. Nasiona chia mogą poprawić wydolność fizyczną tak dobrze jak napoje izotoniczne.

Same nasiona są w smaku raczej nijakie, więc można dodać je prawie do wszystkiego.
Tak jak nasiona lnu nie muszą być mielone przed spożyciem co sprawia że posiłki z nimi są łatwe do przygotowania.
Możliwości jest tyle co jedzenia 🙂
Zalecane spożycie to 20 g (około 1,5 łyżki stołowej) nasion chia, dwa razy dziennie.
Jeśli nie jesteś przyzwyczajony i zjesz dużo na raz mogą pojawić się wzdęcia i bóle brzucha-wszak to błonnik.
Mam dla was kilka propozycji z wykorzystaniem 🙂
Póki co przedstawiam Wam okazy z Olini.
Nasiona Chia  dostępne 200 g i 400 g
Olej z niasion chia ! Jest w 100% naturalny, w procesie produkcji nie dodają żadnych barwników, konserwantów ani ulepszaczy. Olej ma piękny zapach.  Olej z nasion chia należy przechowywać w lodówce – w temperaturze około 4 -10 stopni Celsjusza. Drogi, ale wystarczy mała ilość aby wchłonąć wszelkie dobro. Mega koncentracja nasion…wiecie ile małych nasionek trzeba wycisnąć na buteleczkę oleju? No właśnie..:-) dostępne 100/250/500/1000 ml
Totalnie się w nich zakochałam.
Wypatrujcie pomysłów z ich użyciem.

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
0Shares

Jedna odpowiedź do “Chia-czyli szałwia hiszpańska”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *